U3F1ZWV6ZTQxMTg3NTE2NTMzODk2X0ZyZWUyNTk4NDY0Njk0OTYzNA==

جيف جونز

اقسام الموضوع:



"جيف جونز" هو كاتب كوميكس امريكي من أصل لبناني, بس قبل ما يكون كاتب للكوميكس فهو درس صناعة الأفلام وكِتابة السيناريو وإتعلم علي يد المخرج الكبير "ريتشارد دونر" مُخرج أفلام سوبرمان في فترة السبعينات.
وبدأ بِكتابة كوميكس دي سي في بداية الألفينيات و من أول الشخصيات اللي إبتكرها كانت شخصية "ستارجيرل" اللي مبينة على شخصية أخته اللي إتوفت في حادثة طيارة.
تقديراً لِأعماله المُميزة "جيف جونز" قِدر يكسب جائزة أحسن كاتب أربع سنين ورا بعض.
2005 و 2006 و 2007 و 2008 و 2010
وأعماله القصصية حققت مبيعات خيالية لدي سي.
من أبرز أعماله كانت كِتاباتُه لل"جاستس سوسايتي أوف أمريكا" و"تيين تايتنز" و "فلاش"
لكن الطفرة الحقيقية الي أثبتت مكان "جيف جونز" كواحد مِن أساطير دي سي كوميكس هي كتاباتُه للجرين لانترنز، هو مُش مُجرد كتب قصص كويسة ليهم،
بل عمل طفرة في عالم الجرين لانترنز وحدد وقدم مفاهيم جديدة كلياً من نوعها للعالم الخاص بيهم وإبتكر شخصيات جديدة وعمل بيهم أعظم قصص للجرين لانترنز وأعظم القصص في الكوميكس عموماً.
"جيف جونز" لم يطور بس مِن شخصية جرين لانترن فقط، بل طور مِن عالم دي سي وكونها بقصص فوق الوصف وكَتب أشهر الأزمات والي مِنها
أزمة "إنفنتي كرايسيس" و"فاينال كرايسيس" و"فلاشبوينت" اللي فتح كون النيو 52 وكتب سلسلة الجاستس ليج وكتب أوريجين عظيم ليهُم وكتب قصة داركسايد وار وطور مِن شخصية شازام وأكوامان.
بِالإضافة لتخطيطُه لفِكرة دي سي ريبيرث الي فتحت عالم جديد تمامً وفتحت أفكار جديدة للشخصيات.
"جيف جونز" عمِل قصص عظيمة ومِنها "سوبرمان سيكريت أوريجين" الي قدمت أصول شخصية سوبرمان بطريقة مُميزة و"باتمان إيرث ون" الي قدمت قصة جديدة وعظيمة لباتمان في سنتهُ الأولى, وعدة قصص مِثالية ومِنها
"دوومزداي كلوك" الي تُعتبر قدمت شخصيات الواتش مين ووضعت نهاية لقِصتهم والي تُعتبر أثبتت أهمية سوبرمان كبطل خارق في كتابة فوق الوصف، وحالياً بيجهز للقصة المُنتظرة "ثري جوكرز" والي كمان هتعمل طفرة في عالم الكوميكس وتقدم الجوكر بِمفهوم جديد.
تأثير "جيف جونز" في عالم دي سي ما كان مُقتصر على الكوميكس بس, لأنه شارك في أعمال تيلفزيونية وسينمائية و حتى العاب دي سي زي دي سي يونيفرس اونلاين و أركام نايت.
بداية "جيف جونز" في المسلسلات كانت كتابة لحلقة مِن مسلسل سمولفيل , وفي الموسم الاول مِن أروو كتب أربعة مِن أحسَن حلقات الموسم الأول.
وكان صاحب فكرة مُسلسل فلاش و هو اللي مهد لِدخوله الأروفيرس و كان المُشغل للموسم الأول مَن مسلسل فلاش اللي هو أفضل موسم في المسلسل ومِن أفضل المواسم في مسلسلات السوبرهيروز عموماً.
وحالياً "جيف جونز" هو المُشغل لمُسلسل تايتنز و ساهم في كتابة بعض حلقات المسلسل و كتب بنفسه أفضل حلقتين في المسلسل, بالإضافة لإنه المُشغل للمسلسل الجديد ستار جيرل.
اما بالنسبة للأفلام فَبداية "جيف جونز" كان بداية مش موفقة للأسف.
لما وارنر بروس قررت تعمل فيلم لشخصية جرين لانترن، طلبوا مِن
"جيف جونز" إنه يكون ليه دور في الفيلم وهو كان مُجرد دور إستشاري وبالتالي طلع بالشكل الي شفناه كُلنا.
بعدها شارك في عالم دي سي السينيمائي وبالتعاون مع "زاك سنايدر" عملوا خريطة للعالم السينيمائي مع بعض. وساهم كمان في كتابة الجزء الأول مِن وندرومان والي أدى نجاحه في إن المُخرجة تختاره لكتابة الجزء الثاني من الفيلم.
وساهم كمان في كِتابة فيلم أكوامان.
أما عن الفيلم المثير للجدل جاستس ليج في إشاعات كتير عن اللي حصل وإنه جاب
"جوس ويدون" عشان يخرج الفيلم وإنه بوظه بسبب تصادم الرؤى ولا إن القرار كان من وارنر بروس ومفيش أي حاجة تأكد دور "جيف جونز" في الي حصل للفيلم، ولو كانت هي غلطته فغلطُه كبيرة جداً ولكن مش بتلغي مِن تاريخ "جيف جونز" المليء بالإنجازات وإسمُه كواحد من أعظم كُتاب دي سي.

***********************


***********************

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة